Varumärket Tabloid

Det är o:et i ordet som gör’et

– Jag ville göra en ren och enkel logotyp som samtidigt andas seriositet. Då blev det naturligt att utgå från tabloidformatet och låta det synas i det röda o:et i loggan.

Så förklarar designern Lasse Åberg hur han tänkte när han tog fram Tabloids logotyp och grafiska profil.

I Nationalencyklopedin definieras en tabloid som en ”tidning i litet format”. Många tidningsmakare har sett tabloiden som ett smidigt format för att skapa dynamiska, lättlästa och spännande tidningar. Därför har så gott som alla morgontidningar under senare år gått över till tabloidformatet. Men det lilla formatet innebär också något mer – det rymmer även stora möjligheter för företag och organisationer att nå ut med information på ett nytt och spännande sätt. Därför har också marknaden för annonsbilagor haft ett stort uppsving den senaste tiden. Bilagan gör det möjligt att nå hundratusentals läsare med en liten kapitalinsats. Här vill vi på Tabloid fånga in och vara med i den utveckling som sker i tidningsvärlden. 

Vi vill göra mer än att bara följa med vår tid. Vi vill leda utvecklingen och skapa allt bättre, snyggare och mer läsvärda bilagor som ger ett mervärde för både annonsörer, huvudtidning och läsare.

Kolportören

Lasse har också gjort en litografi till Tabloid föreställande en ung tidningsförsäljare.


– Jag är ju leksakssamlare och hittade den här lille kolportören i en fackbok. Det är en japansk leksak från 40- eller 50-talet, och litografin visar lite av hur man sålde tidningar förr i tiden när man stod i gathörnen och ropade ut nyheterna. Men med våra bilagor behöver vi inte ropa något. De står för sig själva. Och de står sig bra.